By: David Robert Bliwas

De verrassende reden waarom scholen filosofie moeten doceren

Zou het niet geweldig zijn als praten over onderwerpen als eerlijkheid, de waarheid en kennis je kinderen slimmer zou maken?  Wat blijkt: dit is waarschijnlijk ook echt zo.

Een recente studie onder 9- en 10-jaar oude kinderen in Engeland laat zien dat kinderen die een jaar lang meedoen aan een filosofie les eens per week gedurende 40 minuten, hun wiskunde en leesvaardigheden verbeterde met een gemiddelde van 2 maanden. Zelfs terwijl deze les niet bedoeld was om deze vaardigheden te verbeteren.

En dat is niet alles. De kinderen met een minder bedeelde achtergrond lieten zelfs nog meer significante verbeteringen zien. Hun leesvaardigheden verbeterden met 4 maanden, hun wiskunde vaardigeden met 3 maanden en hun schrijfvaardigheden met 2 maanden.

Meer dan 3000 kinderen van 48 scholen in Engeland participeerden in wekelijkse filosofische discussies. MIn een typische sessie, zaten studenten en docenten bij elkaar in een kring om een videoclip te bekijken om hun interesse te stimuleren in een specifiek onderwerp. Na een korte tijd stilte om na te denken, gingen de studenten uit elkaar in kleine groepjes om vragen over het onderwerp te bediscussiëren voordat de klas weer bij elkaar kwam om gezamenlijk te discussiëren.

 

 

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone