baby_eten

Eet jouw kind al van de nieuwe Schijf van Vijf?

De Schijf van Vijf werd in 1953 geïntroduceerd door de overheid en bestaat uit vijf vakken.

Groente en fruit; smeerbare vetten en bak- en braadproducten; vis, vlees, peulvruchten, ei, zuivel en noten; brood, graanproducten en aardappelen; dranken. Het Voedingscentrum werkt de Schijf van Vijf regelmatig bij op basis van recent onderzoek.

Het Voedingscentrum presenteerde 22 maart een nieuwe Schijf van Vijf.

In de nieuwe Schijf zijn een aantal veranderingen doorgevoerd ten opzichte van de oude Schijf van Vijf, op basis van de voedingsadviezen van de Gezondheidsraad. Heb je er nog niet naar gekeken, maar wil je wel graag dat jij en je kind volgens deze nieuwe gezonde richtlijnen gaan eten? Hieronder vind je de belangrijkste veranderingen en uitgangspunten op een rijtje:

  • Er wordt geadviseerd om meer peulvruchten te eten en te minderen met (rood) vlees.
  • Het Voedingscentrum adviseert nu om 250 gram groente per dag te eten in plaats van 200 gram.
  • Voorheen was het advies om twee keer per week vette vis (zoals zalm of tonijn) te eten, nu is dat nog maar één keer.
  • Verder adviseert het Voedingscentrum om elke dag 25 gram ongezouten noten te eten.
  • Ook zou je dagelijks drie koppen groene of zwarte thee moeten drinken.
  • Het Voedingscentrum stelt verder dat onbewerkte producten over het algemeen gezonder zijn dan bewerkte producten, omdat bewerkte producten veel meer suiker, zout of verzadigd vet bevatten.
  • Vruchtensap is niet langer onderdeel van de Schijf van Vijf. Eerder werd het door de Schijf nog aangeraden wanneer je geen fruit at. Fruit zou je volgende de nieuwe Schijf niet moeten drinken met behulp van sap, maar eten.
  • Alcohol wordt ook niet aangeraden, maar voor wie het niet kan laten: maximaal één glas per dag is het advies.
  • In de Schijf van Vijf zijn snoep, snacks, koeken, vleeswaren en zoet broodbeleg niet opgenomen. Dat betekent niet dat dat nooit gegeten mag worden, maar dat het niet te vaak zou moeten. De richtlijnen gaan uit van drie tot vijf keer per dag iets kleins (vruchtenhagel op de boterham, een lepel satésaus bij de saté), en maximaal drie keer per week een grotere snack (croissant, klein zakje chips, stuk taart).
Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone