Vaste voeding voor je baby

In een periode van een jaar verandert het voedingsschema van je baby aanzienlijk, van enkel borstvoeding of kunstvoeding tot het volledig mee-eten met de pot. Er zijn een paar zaken waar je aan moet denken.

Groenten

Je kunt het beste beginnen met groenten met een zachte, en geen bittere smaak. Bijvoorbeeld wortels, bloemkool, sperziebonen, ontvelde tomaten, doperwtjes, komkommer, broccoli of pompoen. Geef beperkt, maximaal 2 keer per week, nitraatrijke groenten. Nitraatrijke groenten bevatten nitraat die tijdens het bewaren en opworden omgezet kan worden in nitriet. Nitriet is schadelijk en kan bij jonge kinderen ademhalingsmoeilijkheden veroorzaken. Nitraatrijke groenten zijn spinazie, sla, spitskool, andijvie, Chinese kool, postelein, rode bietjes, bleekselderij, venkel, koolrabi, paksoi en raapstelen. Deze groenten mag je na aanschaf niet langer dan drie dagen bewaren. Verder is het verstandig ook niet het kookvocht van nitraatrijke groenten te gebruiken voor de voeding van je kind.

Kook de groenten altijd kort om zoveel mogelijk vitamines te behouden en maak ze erna fijn met behulp van een zeef, staafmixer of keukenmachine. Wanneer je baby dit goed leert eten, kun je er na verloop van tijd steeds  meer stukjes in laten zitten zodat je kind leert kauwen. Je kunt ook grotere hoeveelheden klaarmaken en dagelijkse porties invriezen. Het heeft de voorkeur om eten vers te bereiden. Kies je ervoor om kant-en-klare kindervoeding uit een potje te geven, start dan ook tijdig met voeding waar stukjes inzitten.

Vlees, vis, kip of eieren

Kook of stoof vlees, vis, kip of eieren eerst gaar. Vervolgens kun je het fijnmalen in een keukenmachine of met een staafmixer.  Wanneer je kind dit goed kan eten, kun je het later fijn gaan snijden. Let erop dat je vis geeft zonder graten. Advies is bij jonge kinderen veiligheidshalve alleen filet te geven.

Beleg op brood

Kies in eerste instantie voor smeerbaar beleg. Geschikte soorten beleg zijn (smeer)kaas, vleeswaren*, ei, magere kwark, sandwich spread, pindakaas**, fruitstroop, fruit (bv. banaan), jam en hagelslag. Geef verschillende soorten beleg met maximaal 2 keer per week smeerleverworst.

*Niet gekruid en niet rauw (zoals filet américain of ossenworst) ** Bij allergie vanaf 12 maanden

Fruit

Bij het beginnen met eten van fruit gaat ook de voorkeur uit naar fruitsoorten met een zachte smaak. Voor het fijnmaken van fruit kun je gebruikmaken van een zeef, staafmixer of keukenmachine. Denk bijvoorbeeld aan peer, banaan of appel. Wanneer je baby hieraan gewend is aan het fijne fruit, geldt ook hier dat je het steeds in een meer grove vorm kunt gaan aanbieden.

Zout en kruiden

Gebruik het eerste levenjaar van je baby geen zout bij het bereiden van maaltijden vanwege de beperkte nierfunctie van je kind. Ook andere scherpe kruiden kun je beter achterwege laten tot na het eerste levensjaar. Zachte kruiden en specerijen mag een kind vanaf 1 jaar gerust eten. Denk hierbij an bieslook, kaneel, nootmuskaat, peterselie en selderij. Scherpe kruiden en zout dien je vanaf 1 jaar maar minimaal toe te voegen.

Gluten

Gluten zijn eiwitten die in tarwe, rogge, haver en gerst zitten. Soms zijn kinderen overgevoelig voor gluten. Het is daarom verstandig om je baby de eerste 6 maanden geen gluten te geven. Voedingsmiddelen die gluten bevatten zijn brood, koekjes en pasta. Ten aanzien van brood kun je het beste beginnen met lichtbruin brood. Met volkoren brood en roggebrood kun je beter wachten totdat je kind 9 maanden oud is.

Suiker

Het is verstandig om suikergebruik te beperken om de tanden en het gewicht van je kind gezond te houden. Denk eraan dat ook frisdranken en vruchtensappen suiker bevatten. Er zijn veel alternatieven mogelijk voor suikerhoudende voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld rozijntjes, suikervrije limonade, kaas, rijstwafel of een soepstengel.

Honing

Een kind onder de 1 jaar mag geen honing. In honing kunnen sporen zitten van de bacterie Clostridium Botulinum, die de ziekte Infantiel Botulisme kan veroorzaken waarbij verlammingsverschijnselen kunnen voorkomen.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone