De voeding die je je baby geeft (0-1 jr) kun je opsplitsen in 2 periodes. De eerste periode betreft de eerste 6 maanden waarin je je baby enkel borst- of flessenvoeding geeft en de tweede periode van 7 maanden tot 1 jaar waarin je je baby aanvullend en later volledig vast voedsel mag laten eten.

0-6 maanden

In de eerste 6 maanden van het leven van je baby heeft hij of zij voldoende aan  borst- of kunstvoeding. Hierin zitten alle voedingsstoffen in die hij of zij in deze periode nodig heeft. In geval van kunstvoeding dien je dit nog aan te vullen met vitamine D. In geval van borstvoeding dient dit aangevuld te worden met vitamine D en K.

Borstvoeding

De beste voeding voor je kind is borstvoeding, omdat hierin veel goede stoffen zitten voor je baby. Het is belangrijk dat de baby direct goed wordt aangelegd. Je baby moet goed kunnen ‘happen’, wat betekent dat je baby niet aan je tepel zuigt, maar de hele tepelhof in zijn of haar mondje heeft en in staat is dit als geheel te masseren met de kaakjes. In het begin is het altijd even goed oefenen om je baby op de juiste wijze te laten happen. Als je pas bevallen bent, zijn er gelukkig veel experts om je heen (verloskundige, kraamzorg) die je kunnen vertellen hoe het moet. Als er extra hulp nodig is, kan er eventueel ook nog een lactatiekundige worden ingeschakeld. Hieraan kunnen wel kosten verbonden zijn.

De eerste dagen na de bevalling zul je nog niet echt een ritme hebben voor het geven van borstvoeding. Je geeft je baby dan vaak borstvoeding ‘op verzoek’. Op deze manier komt de productie van je borstvoeding ook goed op gang.  Over het algemeen ontstaat er na deze dagen wel een ritme in de vraag van je baby.

Borstvoeding is de beste voeding voor baby’s. Moedermelk voorziet je baby van genoeg energie en voedingsstoffen in de eerste 6 maanden. Daarnaast bevat borstvoeding veel verschillende stoffen die de gezondheid van je baby bevorderen en de kans op allerlei infecties en ziekten verkleinen.

Borstvoeding kun je in 3 soorten melk indelen:

  • Colostrum: de moedermelk van de eerste dagen na de geboorte. Colostrum is over het algemeen geel van kleur en is vrij dun. Deze melk bevat lactose en eiwitten, maar bijna geen vet. Colostrum bevat daarnaast veel mineralen en de vetoplosbare vitaminen A en E en immunoglobulinen, voornamelijk van het type IgA, die de pasgeborene tegen infecties beschermt zolang het eigen immuunsysteem nog onvoldoende is ontwikkeld.
  • Overgangsmelk: melk van de eerste dagen na de geboorte tot 2 weken na de geboorte. Gedurende de overgang van colostrum naar rijpe moedermelk neemt de concentratie aan beschermende stoffen af. Omdat je baby echter steeds meer drinkt naarmate het ouder wordt, krijgt het toch voldoende beschermende stoffen binnen.
  • Rijpe moedermelk: vanaf ongeveer 2 weken na de geboorte

Vitamine D en K

In borstvoeding zit zit bijna alles wat je baby nodig heeft. Uitzondering hierop vormen vitamine D en K, die moeten gesupplementeerd worden.  Vitamine D is belangrijk voor een goede opname van kalk en fosfaat uit de borstvoeding. Kalk en fosfaat zijn belangrijk voor een goede opbouw van botten en tanden van je baby. Beide vitamines zijn in druppelvorm verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Op het flesje staat hoeveel druppels je baby elke dag nodig heeft.

Kunstvoeding

Als je geen borstvoeding wilt of kunt geven, is kunstvoeding een goed alternatief. Hiermee wordt zuigelingenvoeding of flessenvoeding bedoeld. Je kunt het beste kiezen voor een licht verteerbare variant en consistent kiezen voor 1 soort zodat de darmen van je baby niet telkens aan een nieuwe soort hoeven te wennen. Zie Welk voedingsschema houd ik aan voor mijn baby? voor een duidelijk voedingsschema wat je kunt aanhouden qua frequentie van voedingen en de hoeveelheden die je geeft. Maak je flessenvoeding bij voorkeur klaar met bronwater in plaats van kraanwater, hetgeen zeker een aanrader is bij gevoelige darmen. Als je flessenvoeding verder niet direct gebruikt, zorg er dan voor dat deze direct na het klaarmaken in de koelkast wordt gezet. De koelkast dient altijd kouder te zijn dan 4°C. Klaargemaakte flesvoeding mag verder niet langer dan 8 uur in de koelkast bewaard blijven.

Naast de kunstvoeding dient vitamine gesupplementeerd te worden.  Deze vitamine is in druppelvorm verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Op het flesje staat hoeveel druppels je baby elke dag nodig heeft.

Als het geven van kunstvoeding niet goed gaat, omdat je baby nog bijvoorbeeld nog steeds veel honger heeft of veel moet spugen, is het niet verstandig om zomaar over te gaan op andere voeding. Er bestaat weliswaar speciale voeding die bijvoorbeeld van soja is gemaakt of weinig lactose bevat. Je doet er echter verstandig aan een eventuele overstap in overleg met het consultatiebureau te doen.

7-12 maanden

Als je borstvoeding geeft is het is verstandig om je kind in elk geval de eerste 6 maanden borstvoeding te geven. Hierna kun je daar natuurlijk gewoon mee doorgaan zolang jij en je kind dat willen. De World Health Organisation (WHO) en Unicef raden vrouwen zelfs aan om minimaal 2 jaar borstvoeding te geven.

Tussen de 7 maanden en 1 jaar moet je je baby echter naast borst- of kunstvoeding andere voeding erbij gaan geven. In moedermelk of kunstvoeding zitten dan niet langer genoeg voedingsstoffen. Je kunt beginnen met fijngemaakte groenten, fruit of pap. Dit bouw je langzaam op door bijvoorbeeld eerst met groenten te beginnen. Om je baby aan de nieuwe smaken te laten wennen is het raadzaam om drie dagen achtereen dezelfde soort groenten te geven. Hierna kun je langzamerhand steeds meer afwisseling aanbrengen in het menu zodat je baby verschillende smaken leert kennen. Zie Welk voedingsschema houd ik aan voor mijn baby? voor een goede richtlijn van wat je baby gedurende 7-12 maanden per maaltijd van de dag nodig heeft. Vanaf 1 jaar kan je kind met het gezin mee-eten.

Om je kind gezond te laten eten, is de ‘Schijf van Vijf’ van het Voedingscentrum goed te gebruiken als hulpmiddel. Deze schijf bestaat uit de volgende 5 vakken met in elk vak vergelijkbare producten:

Groep Voedingsmiddelen Belangrijke bestanddelen
1 Groenten en fruit Vitamines, zoals vitamine c en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen
2 Brood, pasta en peulvruchten koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines, calcium en ijzer
3 Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers eiwitten, visvetzuren, mineralen zoals ijzer en calcium en B-vitamines
4 Vetten en olie vitamine A, D en E en essentiële vetzuren
5 Vocht Belangrijk vanwege de vochtbehoefte (water)

Het uitgangspunt deze schijf is dat je dagelijks voedingsmiddelen kiest uit alle 5 de vakken en binnen de vakken zo veel mogelijk varieert.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone