By: thephotographymuse

Hoe word je een gebalanceerde moeder?

Als moeder is het soms lastig een goede balans tussen je werk, gezin en je eigen sociale leven. en meer balans in je moederrol. Lees de volgende tips en doe er je voordeel meer om meer in balans te komen.

1. Plan genoeg tijd voor jezelf in

We zijn er niet zo goed in, maar als er 1 ding belangrijk is, dan is het wel tijd voor jezelf plannen. En dan bedoelen we ook echt tijd voor jezelf. Dus doen waar jij energie van krijgt. Bijvoorbeeld een mooi boek of lekker tijdschrift lezen. Of misschien wel sporten of iets nieuws uitproberen als meditatie. Uiteraard is een dagje of weekendje weg met een vriendin ook een heel goed idee. Niks moet, alles mag: zolang jij er maar blij van wordt.

2. Zet de automatische piloot af en toe even uit 

Je dag is een drukke bedoening waarop je van hot naar her rent: van en naar school, de kinderopvang, je werk, schoonmaken, koken, kinderen naar bed brengen, afspraken met familie en vrienden, sporten en dan zijn we nog niet klaar. Vaak doe je veel van de regel dingen op de automatische piloot. Ontspannen en even achterover leunen is er dan niet echt bij. Kan jij je nog een moment voor de geest halen waarin je je helemaal relaxt voelde? Waarin je genoeg rust en ruimte in je hoofd had, waardoor je volledig ontspannen was? Hoelang is dat geleden …?

3. Steun andere moeders en oordeel niet

Moeders zijn onderling niet altijd even behulpzaam, terwijl onderlinge steun juist zo belangrijk is. Geef zelf het goede voorbeeld door te luisteren naar andere moeders door open vragen te stellen en geen oordeel of ongevraagd advies te geven.

4. Waarom perfect als goed genoeg ook goed is

We zijn altijd zo perfectionistisch, maar waarom? Niet alles hoeft uitmuntend geregeld te zijn. Of het nu gaat om werk of thuis. Probeer een tijdje eens de lat wat lager te leggen en ga na hoe (bevrijdend?) je dit ervaart.

5. Leef bewuster en accepteer als er iets niet gaat zoals zou moeten

Moederschap en alles wat hieromheen komt kijken is soms stressvol. En de balans is wankel. Ziekte of even te laat komen op je werk of op school of de kinderopvang verbreekt dit evenwicht al snel. Hoe kun je anders omgaan met die voortdurende onrust hierdoor? Met name door een bewustere moeder te worden. Bewuster van alles wat er om je heen gebeurt en je daar niet direct druk om te maken, maar het te accepteren zoals het is.

6. Krijg inzicht in de dingen die veel energie van je vragen en geven

Voor een gezonde energiehuishouding is het van belang dat de balans niet doorslaat naar de negatieve kant – en dus moe bent –. Dan wordt het tijd te kijken naar wat jou energie geeft en de dingen die energie kosten te minderen. Wat zijn de dingen die waardeert en blij van wordt, ofwel jouw energiegevers. Hoe meer dingen je doet die je energie geven, hoe meer je aankunt.

7. Voel je niet meer schuldig

Voor je gevoel doe je het nooit goed, omdat je continu keuzes moet maken tussen wat je wel doet en moet laten. De keuzes die we voor onze kinderen moeten maken, kunnen lastig zijn. Want elke ouder wil dat het goed gaat met haar kind. Stel jezelf de vraag wat je belangrijk vindt in de ontwikkeliing van je kinderen en wat je wilt meegeven. Als dat duidelijk is en je je hier voor inzet, zal je schuldgevoel ook minder worden. Waar je voor staat, draag je dan ook uit. Dat geeft vertrouwen in jezelf.

8. Heb oog voor je eigen ambities

Ambitieus betekent niet altijd dat je moet doorgroeien naar een topfunctie (alhoewel het natuurlijk geweldig is als dat wel je doel is!). Amitie heeft vooral te maken met de erkenning van je talenten. Als werknemer, moeder, burger in de maatschappij, als sporter, als vrijwilliger, of anderszins. Ambities kunnen dus op veel gebieden liggen en geven energie wanneer deze je verder ontwikkelen in waar jij goed in bent en blij van wordt.

9. Laat los dat je tekortschiet richtig je kinderen

Het is niet mogelijk dat je er altijd bent voor je kinderen. Probeer verantwoordelijkheid over je kinderen wat meer te delen: met je partner, de oppas of de opvang. Dat is niet alleen goed voor jou, maar ook voor je kinderen.

10. Vind je persoonlijke balans in het leven

Realiseer je dat elk gezin en elke moeder een eigen voorkeur heeft voor een dagindeling. Maak je eigen, persoonlijke keuzes die op dit moment goed voelen en passen bij jou en je gezin. Neem als basis die dingen die je écht belangrijk en waardevol vindt, ‘laat wat ballen los’ zodat je ‘er minder in de lucht hoeft te houden’ en maak dan je eigen balans op.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone