By: Michael Bentley

Hoogopgeleide ouders leggen veel druk op onderwijzers

Volgens de Algemene Onderwijsbond krijgen scholen steeds vaker te maken met mondige ouders en zelfs verbale bedreigingen.

In het onderwijs wordt het gedrag van deze ouders als steeds meer problematisch ervaren. Onderwijzers voelen zich minder gewaardeerd.

Lisa Gaikhorst deed onderzoek naar de factoren die onderwijzers op basisscholen stress gaf geeft in grote steden. Stressvol blijken met name voor onderwijzers ouders met hogere inkomens te zijn. Hoogopgeleide ouders zijn ervan overtuigd dat ze alle kennis in pacht hebben en krijgen vaak weinig kinderen. Gaikhorst: “Kritische mondige ouders zijn vaak mensen die hun carrière voor hebben laten gaan en zijn later aan kinderen begonnen. Wanneer je later begint, krijg je meestal ook weinig kinderen. Die worden dan heel belangrijk. De kinderen zijn hun gouden eitjes. Als er dan iets niet helemaal goed gaat, is dat direct de schuld van de onderwijzer.” De uitstraling die deze ouders hebben geeft onderwijzers ook vaak het gevoel dat er op hen neergekeken wordt. “’Ik heb een hoger niveau dan deze onderwijzer’, is wat deze ouders uitstralen, is het gevoel van de onderwijzers.”
Hoogopgeleide ouders verminderen het werkplezier van de onderwijzers en geeft hun meer stress omdat zij het gevoel krijgen continu verantwoording af te moeten leggen, zegt Gaikhorst. De leraren voelen zich onder druk gezet en hebben continu het gevoel dat ze steeds verantwoording af moeten leggen. “Dit kan er toe leiden dat starters er uiteindelijk voor kiezen om niet langer meer in het onderwijs te willen werken.”
Onderzoeker Gaikhorst is van mening dat er meer aandacht moet komen voor communicatie met ouders in de lerarenopleidingen en wanneer starters eenmaal aan het werk zijn, omdat de conclusies van haar onderzoek aangeven dat onderwijzers ondersteuning nodig hebben op dit gebied.
Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone