Win de leestip!

Zwanger en ouder verloot 3 exemplaren van Kinderboekenweek Gouden penseel boek "Fabeldieren" onder haar trouwe lezers en lezeressen. Volg ons op Twitter  en Facebook  om kans te maken op een van de 3 exemplaren!
Leestip
  • Fabeldieren

    Fabeldieren

    Fabeldieren van Ludwig Volbeda heeft dit jaar het Gouden Penseel 2019 gewonnen van de Kinderboekenweek. Het juryrapport luidt: “Dit boek nam direct al een bijzondere plek in op de jurytafel. Het grote formaat met de grote kop op de voorzijde maakt meteen nieuwsgierig. Over draken, eenhoorns, griffioenen en nog veel meer. Laat maar zien dan! […]  Lees verder »
Nieuwsbrief

Evenementen

    Geen evenementen

Huiswerkcontrole door ouders maakt het verschil in onderwijs kinderen

Het is vaak een strijd die eindigt in tranen, maar ouders die elke dag het huiswerk van hun kinderen controleren blijken de ouders die het verschil maken in het onderwijs van hun kinderen. Wanneer ouders hiertoe niet de moeite nemen, is dit dan ook zichtbaar in de schoolrapporten van de kinderen. Dit is de conclusie van een onderzoek dat is uitgevoerd door de Sciences Research Council. Het onderzoek benadrukt volgens de onderzoekers dat de thuisomgeving een uitbreiding van de school als leeromgeving moet zijn, waarbij het belang van ouders als een leermiddel wordt onderstreept. Hierbij bestaat een sterk verband tussen hoe goed kinderen het doen op school en hoe goed hun ouders werden opgevoed aldus de onderzoekers.

Tot nu toe werd altijd veel onderzoek verricht naar de stimulerende invloed van bepaalde middelen in huis, zoals kinderboeken, een computer of een studiebureau, als stimulans voor kinderen om te leren. Dit zou echter betekenen dat arme en laagopgeleide ouders die minder goed kunnen voorzien in deze middelen niet in staat zouden zijn om hun kinderen te motiveren.

Het was met deze achtergrond dat de onderzoekers zich richtten op de aandacht die de ouders hun kinderen geven als leermiddel. Ouders die dat doen blijken van aanzienlijke waarde voor hun kinderen als leermiddel voor hun kinderen door zich ijverig met hun huiswerk bezig te houden. Deze betrokkenheid uitte zich op diverse wijzen. De onderzoekers ontdekten allereerst dat meer dan 80% van de leerlingen in het onderzoek meer dan één keer per week met hun ouders praat over huiswerk praat. 54% van de leeringen wordt door hun ouders elke dag gecontroleerd of het huiswerk daadwerkelijk is afgerond. In 33% van de gevallen zorgen ouders ervoor dat hun kinderen tijd reserveren voor hun huiswerk elke dag. Tot slot vraagt 39% van de ouders elke dag wat hun kinderen leren op school.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email