Je lichaam na je zwangerschap: dit is wat je moet weten

Maak je je nu al zorgen over hoe je het extra gewicht dat je hebt opgebouwd tijdens je zwangerschap na de bevalling kunt kwijtraken? Laten we realistisch zijn over terug in vorm komen na je bevalling.

Sporten en bewegen

Veel beroemdheden houden hun gewicht tijdens de zwangerschap al onder controle. Artsen suggereren dat wanneer je gezond leeft en eet je maximaal tussen de 12 en 17 kilo aankomt wanneer je zwanger bent van 1 kind en circa 17 tot 20 kilo bij een tweeling. Nadat de baby is geboren, spenderen de sterren direct al veel tijd in de sportschool, elke dag en dan ook nog meerdere keren per dag. De meeste moeders zouden echter er niet zo hard aan moeten trekken. Na een vaginale bevalling zonder complicaties kun je 2-3 weken na de bevalling beginnen met wandel work-outs en dit opbouwen tot joggen of een andere activiteit. Na een keizersnede is dit 4-5 weken. Eenmaal op dat punt kun je 5 a 6 keer per week 30 minuten aan behoorlijke lichaamsbeweging gaan doen.

Buikje

Omdat je spieren in je buik tijdens de zwangerschap gestretched zijn om ruimte te maken voor je baby, kan je buik er tot wel 6 maanden na de bevalling nog steeds uitzien als in het eerste trimester van je zwangerschap. Yoga en Pilates kan helpen, maar sommige vrouwen blijven zitten met een kleine huidrol waar ze niet van afkomen, hoeveel crunches en sit-ups je ook doet.

Borsten

Hoge niveaus van progesteron en oestrogeen bereiden je lichaam op het produceren van melk, die je borsten doen opzwellen tijdens je zwangerschap. Wanneer je eenmaal je baby gekregen hebt en je geen borstvoeding geeft, dan zullen hormonen weer afnemen en ook je borsten zullen weer een normale omvang krijgen (hoewel misschien iets ingezakt). Beperkte gewichtstoename tijdens de zwangerschap kan er ook toe leiden dat je borsten weer hun oude vorm krijgen. 

 

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone