By: Joe Shlabotnik

Tips om de slapeloze nachten met je baby te overleven

Een pasgeboren baby zorgt voor slapeloze nachten.

Het meerdere keren wakker moeten worden midden in de nacht om je baby te voeden en hiernaast nog andere babygeluiden waar je in de nacht wakker van wordt. Hoewel je veel voor je baby overhebt inclusief de slapeloze nachten, zijn deze nachten wel overweldigend en leiden zij ertoe dat je nog weinig energie hebt.

Doorslapen

Een pasgeboren baby voed je gemiddeld om de drie uur, zowel gedurende de dag als de nacht. Na verloop van tijd worden de periodes tussen de voedingen langer (circa 4 uur) en hoef je nog ‘slechts’ twee maal per nacht te voeden. Het stadium dat hierna komt is dat je je baby enkel nog een later voeding geeft in de avond en één nachtvoeding. En na een overgangsperiode van soms wel en soms niet komen voor een nachtelijke voeding, lukt het een baby de nacht door te slapen.

Wanneer dit gebeurt verschilt per baby. Gemiddeld zou dit zijn rond 10-12 weken, maar het is heel normaal dat dit veel langer duurt. Ook is er een verschil zichtbaar tussen baby’s die kunstvoeding krijgen of borstvoeding. Een baby die kunstvoeding krijgt zal sneller ’s nachts doorslapen dan een baby die borstvoeding krijgt. Borstvoeding is namelijk lichter verteerbaar dan kunstvoeding waardoor een baby een langer verzadigd gevoel heeft wanneer het kunstvoeding krijgt.

Als ouder moet je zodoende een lange periode overbruggen met weinig slaap. Hoe zorg je ervoor als ouder dat je de slapeloze nachten overleeft en wat energie kunt sparen? Hieronder vind je wat tips die hierbij kunnen helpen:

  • Doe een middagslaapje. Heb je oudere kinderen, ga dan even een liggen wanneer zij ‘s avonds naar bed zijn.
  • Wanneer je kunstvoeding geeft, zet de avond ervoor vast de fles(sen) klaar, zodat je deze ‘s nachts alleen nog op hoeft op te warmen.
  • Heeft je baby ’s nachts alleen geplast in zijn luier, verschoon de luier dan niet. Een luier kan dat goed aan. En het voordeel is dat je baby rozig blijft en makkelijker weer in slaap valt na het voeden.
  • Geef je baby de eerste ochtendvoeding liggend in bed, zodat hij erna nog even in slaap valt. Sta dan zelf op en geniet van de tijd die je voor jezelf hebt. Bijvoorbeeld om even rustig te kunnen douchen en aan te kleden of wat te lezen. Zorg wel dat je baby veilig ligt: aan beide kanten een kussen en nooit onder een dekbed of op een waterbed.
  • Ga met je baby onder de douche. Het scheelt tijd en het maakt je baby lekker rozig. Als je baby gewassen is, zet hem dan veilig ingepakt in warme handdoeken in een babyzitje in de badkamer met het gordeltje dicht. Ga vervolgens zelf nog even rustig douchen terwijl je baby jou kan zien. Wanneer je zelf aangekleed bent, droog je je baby verder af.
  • Ben je erg moe, ga dan slim om met de tijd dat je baby slaapt en besteed deze alleen voor je eigen rust. Ga dus niet het huishouden doen of andere klusjes die eigenlijk nog op je liggen te wachten. Leg je erbij neer dat je even niet alles kunt.
  • Zorg voor een ritme voor je baby, en breng hem elke dag om dezelfde tijd naar bed. Je baby zal uiteindelijk vanzelf in slaap vallen. Daarbij is het voor jou een prettig idee dat je weet wanneer je op een dag een moment voor jezelf hebt.
  • Wanneer je baby zo’n twaalf weken oud is, kan hij zich een korte periode zelf vermaken met een speeltje dat hem uitdaagt om te pakken. Dit geeft jou ook weer even wat tijd om andere dingen te doen of uit te rusten.
  • Bereid dingen voor voor de volgende dag. Leg kleren klaar voor jezelf en je baby de avond van te voren en kijk wat je verder nog kunt voorbereiden, zoals het pakken van je tas of het klaarzetten van het ontbijt.
  • Maak een actielijstje van dingen die je nog moet doen. Acties onthouden kost energie en door het op te schrijven, kun je het even parkeren en is het uit je hoofd. Daarbij geeft het een voldaan gevoel als je acties eenmaal gedaan hebt, dat je deze kunt doorstrepen.
  • Vraag hulp aan je partner, je kunt niet alles alleen doen.
  • Het is erg verleidelijk om als je kind eenmaal slaapt, nog heel lang op te blijven, omdat je even tijd hebt om wat dingen te doen. Voorkom echter dat je elke avond pas ver na middernacht in bed ligt, dat breekt je op.
  • Plan af en toe een paar uur voor jezelf. Zorg dat je partner even bij de baby is en ga even de deur uit om bij te komen en iets te doen waar je lekker door ontspant zoals even wandelen, de spa of sauna.
Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone