Er zijn verschillende tips die het op gezonde wijze zwanger worden kunnen bevorderen:

  • Houd rekening met je eisprong bij het vrijen. Door vlak vóór of op de dag van je eisprong te vrijen heb je de grootste kan op een bevruchting. De eisprong, ook wel ovulatie genoemd,  is het moment dat er een rijpe eicel uit je eierstok vrijkomt en in je eileider terechtkomt. Om ervoor te zorgen dat je zwanger raakt moet deze eicel binnen 12 uur bevrucht worden met een zaadcel. Als je een hele regelmatige menstruatiecyclus hebt van 28 dagen, dan is je eisprong rond dag 14 van je cyclus, dus ongeveer 14 dagen voordat je ongesteld wordt.  Als je cyclus korter of langer is dan 28 dagen dan valt je vruchtbare periode dus eerder of later.  Helaas kun je deze methode niet toepassen als je een onregelmatige cyclus hebt. Het beste kun je dan circa 3 keer per week vrijen.
  • Vrij regelmatig. Lange tijd werd gedacht dat het sperma beter opgespaard kon worden om een hogere kwaliteit van sperma te bereiken en het vrijen uit te stellen tot op het moment van de ovulatie.  Het blijkt echter dat de kwaliteit van sperma er juist op achteruit als men minder regelmatig seks heeft.
  • Maak van het vrijen geen verplichting. Probeer het vrijen niet als iets functioneels te beschouwen, maar blijf ervan genieten.
  • Kies het goede standje. Uit onderzoek blijkt dat de missionarishouding of op zijn hondjes de meest ideale standjes zijn om zwanger te worden en de vrouw bovenop de minst ideale. Probeer na het vrijen ook nog tien minuten op je rug te blijven liggen.
  • Voorkom stress op werk of in de privésfeer. Stress heeft een negatieve invloed op je vruchtbaarheid. Ook teveel gefocust zijn op het zwanger worden veroorzaakt stress.
  • Leef gezond. Al voordat je zwanger wil worden is het belangrijk gezond te leven. Eet gezond, zorg voor een gezond gewicht (geen over- of ondergewicht), gebruik geen alcohol of drugs en stop met roken. Dit geldt zowel voor jou als je partner.
  • Kijk uit met het gebruik van medicijnen. Ga in overleg met je arts na of je geen medicijnen gebruikt die negatieve invloed hebben op een eventuele zwangerschap.
  • Slik foliumzuur. Foliumzuur helpt niet een zwangerschap te bevorderen, maar is wel belangrijk omdat deze vitamine de kans op een aangeboren afwijking vermindert. Naast de opname via voedsel (onder meer in broccoli, spinazie en boontjes), kan je extra foliumzuur innemen.  Een supplement van foliumzuur is bij de drogist, zonder recept verkrijgbaar. Het beste is om al foliumzuur al te nemen terwijl je nog bezig bent met zwanger worden zelf.  Het is namelijk vaak zo dat je al  een even weken zwanger bent voordat je het zelf weet.  Foliumzuur slik je vervolgens tot en met de tiende week van je zwangerschap. Met supplementen van andere vitaminen moet je uiterst voorzichtig zijn en eerst altijd even overleggen met je arts.
Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone