fruit

Gezonde tussendoortjes voor je dreumes of peuter

Een koekje, snoepje of sapje tussendoor? Dit is al gauw teveel van het goede. Ook heeft je kind minder trek bij de volgende maaltijd als zijn buikje al gevuld is met andere lekkernijen.

Het beste geef je dreumes of peuter tussendoor alleen producten uit de Schijf van Vijf zoals fruit, groente of wat volkorenbrood. Geef je kindje ook niet de de hele dag door eten tussen de maaltijden door.

Groente en fruit
Fruit en snackgroenten zijn de gezondste keuze voor tussendoor. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stukjes appel, peer, kiwi, meloen, aardbei en gehalveerde druifjes. Handige groenten om vast te pakken in de kleine handjes van je kind zijn plakjes wortel, schijfjes komkommer, reepjes paprika of gehalveerde snoeptomaatjes. In hele snoeptomaatjes of druiven kan je kindje zich verslikken. Om dat te voorkomen kun je kleine tomaatjes en druiven halveren.

Af en toe een snoepje?
Koek, snoep en ijs is al snel veel te veel voor een jong kind. Dit geldt ook voor de producten die op kinderen gericht zijn, zoals speciale kinderkoekjes. Snoepen hoeft niet! Geef snoep, koek of een ijsje eerder één keer in de week dan één keer per dag. Kies bijvoorbeeld een vaste dag in het weekend waarop je kind een snoepje of koekje mag. En wanneer je iets geeft: hou het dan klein.

Geef het goede voorbeeld!
Denk eraan dat jouw zoontje of dochtertje jouw gedrag op allerlei manieren kopieert, dus geef het goede voorbeeld door zelf gezond te eten en beloon je kind niet met snoep, maar met aandacht!

Bron: Voedingscentrum

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone