Hoe ga je om met weer werken na je zwangerschapsverlof?

Je bent vergeetachtig, de hormonen gieren door je lijf en je maakt korte nachten, maar boven alles ben je verliefd. Verliefd op je kindje die je nog maar net hebt mogen leren kennen nadat je hem veilig 9 maanden in je buik hebt gekoesterd. Het krijgen van een kind is grootser en meeslepender dan je ooit had gedacht. Je verlof is een periode waarin je je kindje intensief in je buurt hebt, maar als snel breekt de dag aan dat je weer aan het werk moet.

Huilend neem je afscheid van je kind voor je weer voor het eerst gaat…. Voor je verlof heb je nog ambitieuze afspraken gemaakt met je manager over het aantal uren dat je nog zou blijven werken. Het zou jou niet overkomen dat je als moeder alleen nog maar in je eigen kleine wereldje zou willen blijven zitten waarin je kind de hoofdrol speelt. Dus je gaat aan het werk. Je werk is immers leuk en belangrijk voor je ontwikkeling. Ook moet je financieel zelfstandig zijn en vooral niet leunen op het inkomen van je partner. En waarom zou je niet weer aan het werk kunnen, je bent toch niet ziek? Klinkt allemaal logisch, maar waarom voelt het dan zo ontzettend naar?

Het zo pijnlijke afscheid doet grote twijfels rijzen of je wel de juiste keuze maakt. Je hebt een nieuwe bestemming gevonden voor jezelf, namelijk bij je kind zijn, en niet op je werk. Hoe komen ze erbij dat je na circa 3 maanden klaar bent om het zo intensieve contact zo bruut af te kappen? Het is niet voor niets dat ons omringende landen een veel langer zwangerschapsverlof kennen dan Nederland tot wel een jaar. In Nederland zul je het echter moeten doen met een veel kortere periode, ouderschapsverlof en vakantiedagen.

Klinkt bovenstaande herkenbaar? Hoewel het lastig is: laat deze tijdelijke toestand geen basis zijn om grote beslissingen voor misschien wel de rest van je leven te nemen, zoals het geheel stoppen met werken of een baan onder je niveau aan te nemen.

Je kunt het jezelf gemakkelijker maken om te wennen aan de overgang van verlof naar het werkende bestaan. Hier zijn enkele tips.

  • Maak het jezelf niet te moeilijk en wees niet perfectionistisch. Met de komst van je kind zal het je helaas niet meer lukken om alles tip top in orde te hebben. Leg je er bij neer en wees tevreden met wat je wèl lukt, dat maakt je leven een stuk prettiger.
  • Geef dingen uit handen aan je partner. Hoewel het niet altijd gemakkelijk is is het belangrijk een aantal zaken uit handen te geven. Dit is zowel belangrijk voor jezelf, maar ook voor de betrokkenheid van je partner. Als je samen met je partner alsnog tijd tekort komt, zoek dan naar een andere oplossing als het aantrekken van een schoonmaakster of de bezorging van de boodschappen. Op deze wijze houd je tijd en energie over voor belangrijke dingen.
  • Accepteer dat je lijf de komende tijd nog niet altijd even goed meewerkt en dat je vergeetachtig bent. Het is slechts van tijdelijke aard, als je volledig ontzwangerd bent komt dit weer helemaal goed.
  • Denk na over de dingen die je energie geven en kies hier iets uit op de momenten dat je het allemaal even niet ziet zitten. Het is belangrijk aandacht te geven aan jezelf.
  • Neem ouderschapsverlof of vakantiedagen op om het aantal werkdagen langzaam op te bouwen.
  • Houd contact met je werkgever tijdens je verlof, zowel voor als na de bevalling. Terugkomen is namelijk gemakkelijker als je betrokken blijft.
  • Maak een plan van aanpak voor het terugkomen op werk en bespreek dat met je werkgever. Hierbij zorg je ervoor dat je niet direct het diepe in duikt maar eerst bijvoorbeeld met wat makkelijkere taken begint. Evalueer vervolgens na de eerste week met je leidinggevende en bespreek samen wat goed gaat en wat beter zou kunnen.. Kom je erachter dat je misschien toch te veel hooi op je vork hebt genomen of anderszins, dan kun je hierover goede afspraken over maken.

 

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone