Bereken jouw ideale weekbalans als ouder, moeder, partner en vrouw

Zodra er kinderen in je leven komen, wordt de time squeeze  in je vaak al drukke week hiervoor nog duidelijker. Balanceren tussen tijd voor je kinderen, partner, werk, sociale contacten, vriendschappen, familie en voor jezelf is niet zozeer tijd die je moet managen. Het gaat er vooral om dat je jezelf hierin managet tot een verdeling van je tijd een representatie te laten zijn van wat je echt belangrijk vindt en je energie geeft. Dat vraagt om keuzes.

Blijf dus niet schipperen, maar maak concreet hoe je weekverdeling er nu uitziet. Elke week heeft 168 uur (7 maal 24 uur). Houd maar eens bij hoeveel uur je per week eigenlijk besteedt aan je gezin, relatie, werk, persoonlijke ontwikkeling, vriendinnen, sport of bijvoorbeeld maatschappelijke activiteiten. En als je dat overzicht eenmaal hebt, beschrijf hiernaast dan eens de gewenste verdeling van je uren in een week. Op basis van je prioriteiten die je wellicht liever anders zou zien dan nu het geval is.

Kijk goed naar activiteiten die vooral energiegevers of energievreters zijn. Ben je als je thuiskomt van je werk tot niets meer in staat, of krijg je haal je hier juist energie en veel voldoening uit? Dit bepaalt hoeveel uur van je week hieraan zou moeten besteden. En hoe zit dat met sporten of andere dingen op je lijstje? Je weekbesteding zou niet hoofdzakelijk moeten bestaan uit activiteiten die energie van je vragen, daar word je geen blijer mens van.

Onthoud dat je altijd tijd hebt voor dingen die je echt graag doet. Het probleem is niet tijd, maar dat het lastig is prioriteiten te stellen. De consequentie is dat je soms ja zegt tegen iets waar je blij van wordt, maar nee moet zeggen tegen iets anders, daar hoef je je helemaal niet schuldig over te voelen. In tegenstelling: iedereen heeft er baat bij dat je overeind blijft en gelukkig bent.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone