Huiswerkcontrole door ouders maakt het verschil in onderwijs kinderen
Het is vaak een strijd die eindigt in tranen, maar ouders die elke dag het huiswerk van hun kinderen controleren blijken de ouders die het verschil maken in het onderwijs van hun kinderen. Wanneer ouders hiertoe niet de moeite nemen, is dit dan ook zichtbaar in de schoolrapporten van de kinderen. Dit is de conclusie van een onderzoek dat is uitgevoerd door de Sciences Research Council. Het onderzoek benadrukt volgens de onderzoekers dat de thuisomgeving een uitbreiding van de school als leeromgeving moet zijn, waarbij het belang van ouders als een leermiddel wordt onderstreept. Hierbij bestaat een sterk verband tussen hoe goed kinderen het doen op school en hoe goed hun ouders werden opgevoed aldus de onderzoekers.
Tot nu toe werd altijd veel onderzoek verricht naar de stimulerende invloed van bepaalde middelen in huis, zoals kinderboeken, een computer of een studiebureau, als stimulans voor kinderen om te leren. Dit zou echter betekenen dat arme en laagopgeleide ouders die minder goed kunnen voorzien in deze middelen niet in staat zouden zijn om hun kinderen te motiveren.
Het was met deze achtergrond dat de onderzoekers zich richtten op de aandacht die de ouders hun kinderen geven als leermiddel. Ouders die dat doen blijken van aanzienlijke waarde voor hun kinderen als leermiddel voor hun kinderen door zich ijverig met hun huiswerk bezig te houden. Deze betrokkenheid uitte zich op diverse wijzen. De onderzoekers ontdekten allereerst dat meer dan 80% van de leerlingen in het onderzoek meer dan één keer per week met hun ouders praat over huiswerk praat. 54% van de leeringen wordt door hun ouders elke dag gecontroleerd of het huiswerk daadwerkelijk is afgerond. In 33% van de gevallen zorgen ouders ervoor dat hun kinderen tijd reserveren voor hun huiswerk elke dag. Tot slot vraagt 39% van de ouders elke dag wat hun kinderen leren op school.