Het eten van vis tijdens de zwangerschap maakt minder angstig

Aanstaande moeders die nooit vis hebben eten hebben meer kans op een hoge mate van angst dan vrouwen die dit wel geregeld doen, volgens een nieuwe studie. Uit het onderzoek, dat gepubliceerd is in het tijdschrift PLoS ONE, blijkt dat de aanstaande moeders die nooit eten zeevruchten zijn 53% meer kans hebben op een hoge mate van angst te hebben dan degenen die dat doen. De onderzoekers hebben 9.500 vrouwen ondervraagd over hun dieet. Daarnaast werden angst metingen gedaan tijdens de 32ste week van de zwangerschap. De onderzoekers ontdekten verder dat vegetariërs 25% meer kans hadden op angst dan vrouwen die veel vlees en vis aten. Ook vrouwen die meer gezondheidsbewus waren in hun dieet hadden 23% minder kans op angst dan die vrouwen met ongezonde eetgewoonten.Hoewel veel vrouwen stress ervaren tijdens de zwangerschap, kunnen hoge niveaus van angst een schadelijk effect hebben op hun gezondheid op lange termijn. Daarbij wordt door deze angst het risico verhoogd dat hun baby te vroeg en met een laag gewicht geboren wordt.

De studie suggereert dat het gebrek aan vlees en vis in een vegetarisch dieet tijdens de zwangerschap zou moeten worden aangevuld in periode. Twee porties van witte vis en één van vette vis per week zou genoeg moeten zijn om de risico’s aanzienlijk verminderen, aldus de onderzoekers van de Universiteit van Bristol en de Federale Universiteit van Rio de Janeiro. Wel wordt zwangere vrouwen aangeraden bepaalde vissoorten te vermijden, waaronder haai en zwaardvissen. Verder wordt het afgeraden om meer dan vier blikjes tonijn per week te nuttigen, omdat tonijn hoge hoeveelheden kwik bevat die de ontwikkeling van baby’s kan schaden. Er wordt ook gesuggereerd dat zwangere vrouwen niet meer dan twee porties vette vis zoals zalm of makreel per week zouden moeten eten. Hetzelfde geldt voor bepaalde niet-vette vis zoals zeebaars.

De onderzoekers geven aan dat het onderzoek met het oog op een gezonde zwangerschap bevestigt dat vrouwen een gezond voedingspatroon moeten aanhouden en geen speciaal dieet moeten volgen. Een gezond dieet houdt een dieet in met granen, groenten, salade, fruit, zuivel, vlees, gevogelte, peulvruchten en vis.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone