excelleer-talenten

Hoe ga ik als ouder om met een getalenteerd kind?

Een kind dat bijzonder goed kan zingen of altijd in de prijzen valt met voetbalwedstrijden: het klinkt heel goed maar om hier op de juiste wijze mee om te gaan als ouder is nog best lastig. Volgens danslerares choreografe Lucia Marthas en opvoedkundige Krista Okma is de rol van ouders erg belangrijk is het maken of breken van het succes van hun getalenteerde kind.

Wat moet je niet doen

Waar je volgens Marthas in elk geval direct mee moet stoppen is het continu ophemelen van je kind. Er zijn veel getalenteerde kinderen, echter maar weinig kinderen die er daadwerkelijk in slaagt een succesvolle carrière hier aan over te houden. Wanneer ouders de hele tijd roepen hoe fantastisch hun kind is zetten zij hun kind op een veel te hoog voetstuk waar ze veel te hard van afvallen als het anders gaat dan gehoopt.

Ook mag je als ouder andere kinderen in het gezin niet vergeten. De aandacht van de ouders moet zo gelijk mogelijk verdeeld worden over alle kinderen. Thuis moet centraal staan dat alle kinderen net zo bijzonder zijn.

Wat moet je wel doen

Volgens Marthas, die zelf dagelijks met talentvolle kinderen werkt, is het essentieel dat kinderen leren hoe ze met tegenslag om moeten gaan en te knokken voor succes. Kinderen staan namelijk nooit de hele tijd aan de top. Er staat zo weer een nieuw talent of winnaar op. En op dat moment zal je kind harder moeten werken aan zijn of haar talent dan ooit om toch succesvol te worden en te blijven. Ook moet je als ouder realistisch zijn. Volgens Marthas betekent dit dat je je kind leert dat er meer dingen belangrijk zijn in het leven zoals school. Wanneer succes eventueel minder wordt, lukt het kinderen die school hebben mogen verwaarlozen niet meer om te wennen aan het normale schoolleven. Volgens Marthas is het van belang om hierbij eisen te stellen: wanneer je het op school goed doet, dan kan er ook tijd zijn om je talenten te ontwikkelen.

Volgens opvoedkundige Krista Okma is het belangrijk dat een kind leert dat er meerdere dingen zijn waar het goed in is. Gaat het even minder goed met zingen? Dan is hij of zij bijvoorbeeld nog altijd goed in rekenen. Kinderen moeten hun zelfbeeld niet aan één talent ontlenen, dan loopt het zelfvertrouwen bij een eventuele teleurstelling gelijk zeen enorme deuk op. Ook is het advies van Okma aan ouders om ervoor te zorgen dat een kind ook ‘kind mag zijn’. Dit betekent tijd zonder afspraken of dingen die moeten waarin bijvoorbeeld gespeeld kan worden met andere kinderen, of een kind zich kan vervelen – ook heel gezond…

Tijdsbesteding aan talent

Volgens Marthas kunnen talentvolle kinderen vanaf een jaar of 14 14 tot 16 uur per week bezig zijn met het verder ontwikkelen van hun talent. Okma vindt dat juist te veel. Zij pleit voor ‘talentvrije’ middagen, waarin kinderen met andere dingen bezig kunnen zijn.

Wat als je kind (even) niet meer wil?

Soms kan het voorkomen dat je een kind hebt die heel talentvol is maar er zelf niks mee wil doen. Als ouder kun je dan maar één ding doen: je kind volgen. Je kunt je kind natuurlijk best stimuleren en eens een proeflesje laten doen, maar hij of zij beslist. Hoe jammer jij dat als ouder ook misschien vindt. Kinderen kunnen daarnaast wel eens een dip ervaren in hun talent. Afhankelijk van de situatie kun je dan kijken hoe je je kind kunt stimuleren om door te zetten of als ouder te accepteren dat je kind ermee ophoudt. Onthoud echter dat om een talent te ontwikkelen, een kind uiteindelijk zowel passie als het talent zelf nodig. Eén van de twee is niet voldoende.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone