dossier_werk_en_zwanger_580x260

Investeren in kinderopvang kan geboortecijfer laten stijgen

Uit onderzoek van demograaf Jan Latten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat wanneer meer geïnvesteerd wordt in de kinderopvang dit een positief effect heeft op ons landelijke geboortecijfer. Door te investeren wordt kinderopvang voor (aanstaande) ouders goedkoper gemaakt en worden andere maatregelen getroffen die de opvoeding van kinderen gemakkelijker maken.

Volgens Latten wordt momenteel het krijgen van kinderen vooral beschouwd als “het zijn jouw kinderen en jouw plezier, betaal het dan ook zelf maar.” Nederland zou echter ook, net als Italië, een campagne kunnen starten om het krijgen van kinderen te stimuleren.

De Nederlandse vrouw krijgt op dit moment gemiddeld 1,7 kind terwijl dit in de jaren ’50 nog 3,1 was. Hiermee staat Nederland op de 6de plaats op de Europese ranglijst. Wel is het zo dat wanneer er niet z veel migranten – die grotere gezinnen hebben – naar Nederland zouden komen het geboortecijfer nog een stuk lager zou zijn. Bovenaan staat Frankrijk met 2,01, ook Zweden staat hoog vermeld met 1,94 kind per vrouw. België, Finland en Denemarken scoren vergelijkbaar met Nederland.

Italië heeft een lage plaats op de Europese ranglijst met gemiddeld 1,37 kind per vrouw. Ook Portugal, Griekenland, Cyprus, Spanje, Polen en Slowakije scoren laag. Italië koos vervolgens voor een campagne en het introduceren van een vruchtbaarheidsdag. Bij de meerderheid van de Italiaanse vrouwen viel dit niet zo goed. Volgens Latten wordt dit verklaard doordat de de campagne de indruk geeft dat het aan de individu ligt dat er minder kinderen zijn, terwijl de oplossing meer bij de samenleving ligt.

Randvoorwaarden voor meer kinderen zijn volgens hem een makkelijkere combinatie van werk en gezin te combineren. Toegankelijke en betaalbare kinderopvang is daar onderdeel van. Ook het financieel bijstaan van gezinnen die het financieel zwaarder hebben is van belang.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone