De meest gemaakte fouten bij het naar bed brengen

Heb je moeite met je kleine te laten slapen overdag of gedurende de hele nacht? Wellicht heb je wat aan 1 of meer van onderstaande meest gemaakte ‘fouten’ bij  het naar bed brengen van kinderen en hoe je deze kunt voorkomen.

Overslaan van het naar bed gaan routine

De meeste mensen hebben tijd nodig om zich voor te bereiden op hun slaap, baby’s zijn daar niet anders in. Een routine voor het naar bed gaan helpt je kleintje zich te ontspannen voordat hij naar zijn bedje gebracht wordt. Tegelijkertijd kan het voor jou als ouder een geweldige bindingservaring zijn met je kleintje. “Een naar bed gaan routine is een gemakkelijke strategie dat een wereld van verschil uitmaakt in hoe snel je baby in slaap zal vallen en hoeveel ondersteuning hij daarbij nog nodig heeft” zegt Megan Faure, schrijfster van The BabySense Secret. “Hoe tijd consumerend of rigide het ook lijkt, een routine voor je kindje voor het slapengaan, scheelt je veel tijd en energie op lange termijn. Een routine kan ongeveer en uur voordat je kindje naar bed gaan starten. Doe de gordijnen dicht, dim het licht in de slaapkamer. Doe hem erna in een warm bad. Neem je kindje hierna naar de donkere kamer om hem af te drogen en aan te kleden en zorg bijvoorbeeld voor een lullaby muziekje op de achtergrond. Lees erna voor terwijl je je kindje eventueel nog voedt. Leg je kindje hierna slaperig, maar nog wel wakker in zijn bedje en zing een liedje dat je elke avond herhaalt.

Negeren van slaapsignalen van je kindje

Kinderen laten duidelijke signalen zien wanneer ze moe zijn, zegt Kim West, schrijfster van The Sleep Lady’s Good Night, Sleep Tight. Een aantal van deze signalen zijn: wrijven in de ogen, gapen, vertraagde activiteit, jammeren en verminderde interesse in mensen en spelen. “Als je deze signalen niet oppikt en je kindje niet laat slapen, je kind maakt dat ook geen kalmerende  melatonine aan,” zegt West. “In plaats daarvan, zullen de bijnieren van je kindje meer cortisol aanmaken, een stress-gerelateerd hormoon dat je kindje zal overstimuleren.”

Creëren van slaapafhankelijkheden

Midden in de nacht doe je waarschijnlijk alles om je kleintje in slaap te krijgen: rondlopen, voeden, zingen of wiegen. Volgens West, als baby’s de leeftijd van 3-4 maanden zijn gepasseerd, dan worden je kindje afhankelijk van deze gewoonten om in slaap te komen. Je kindje denkt dat hij niet meer zonder kan. Als dit patroon ontstaat is het van belang dat je je kindje leert zelf in slaap te vallen. Door hem wakker, maar slaperig om bed te leggen. Als tussenstap kun je elke keer teruglopen naar je kindje als het huilt, zonder het uit bed te halen. Dit geeft een gevoel van veiligheid. Dit kun je rustig afbouwen totdat je kindje zelf in slaap kan komen.

Te snelle overgang van een ledikant naar een groot bed

Dit is een klassieke vergissing van ouders. Vervang het bed van je kindje niet tot het moment dat hij zelf uit het ledikant kan klimmen. In dat geval, kan hij zichzelf namelijk bezeren. Klimt je kindje er niet uit, laat hem dan gewoon slapen in het ledikant totdat je kindje ruim 2 jaar oud is. Dat is de leeftijd dat kinderen meer klaar zijn voor een groter bed. En als het eenmaal zo ver is, zijn er 2 manieren om de transitie te doen. Ofwel de Cold Turkey methode: haal het ledikant weg en vervang dit door het nieuwe bed. Zorg wel voor veiligheidspijlen aan beide kanten van het bed. Of de Geleidelijke methode: begin eerst door de spijlen in het ledikant naar beneden te halen met wat kussens op de grond voor het geval je kindje zou vallen en een krukje om zelf het ledikant uit te komen. Als je zowel het ledikant als het bed kunt zetten in de kinderkamer doe je dat en begin je met voorlezen of overdag slapen in het bed. En zodra je kindje ook gedurende de nacht slaapt in het bed, dan kan het ledikant uit de kamer. Welke methode je ook kiest, leg je kind uit dat het niet uit bed mag zonder jou. Voor de zekerheid houd je er echter wel rekening mee dat de kamer kids proof is als je kindje toch besluit op verkenning uit te gaan.

Je kind overal laten slapen waar jij bent
Geen enkele ouder wil slaaf zijn van het slaapschema van zijn kind. Maar de simpele waarheid is dat dutjes in de buggy of het autostoeltje je niet de juiste slaaprust bieden. Bewegend slapen zorg ervoor dat je kindje heel licht slaapt. Om goede slaapgewoonten te ontwikkelen, is het belangrijk dat je kindje elke dag slaapt in een bekende omgeving waar hij zowel overdag als ’s nachts slaapt. Natuurlijk kun je een keer een uitzondering maken bij een belangrijke afspraak of gebeurtenis, maar het is belangrijk dat je hier in de meeste gevallen gewoon consistent in bent. Zeker als je ’s avonds weggaat, is het verstandig een oppas te nemen, zodat je kindje in zijn veilige omgeving in slaap valt.

Niet vasthouden aan een slaapschema

Consistentie is belangrijk bij kinderen, zeker wanneer het aankomt op slaap. Kinderen hebben redelijk vaste tijden voor hun dutjes en nachtrust nodig. Dit is van belang om hun dagelijkse en nachtelijke hormoon cycli te reguleren, die de interne klok van je kindje regelt. Daarnaast houden kinderen van voorspelbaarheid, omdat dit een veilig gevoel geeft. Natuurlijk is er altijd ruimte voor wat flexibiliteit. Wanneer je in staat bent om de slaapsignalen van je kindje goed te herkennen, dan kun je het schema af en toe wat aanpassen. Als je kleintje blij is, zul je een goed schema hebben gevonden. Is dat niet het geval, dan zou het kunnen dat je kindje meer dut tijd nodig heeft, eerder naar bed moet ’s avonds.

Je kindje tot laat ophouden in de hoop dat hij dan langer slaap

Het lijkt een goed idee, maar werkt helaas niet zo. Opnieuw is de interne klok van je kleintje bepalend, die maakt dat welke tijd je kindje ook zal gaan slapen in de avond, hij altijd rond dezelfde tijd in de ochtend wakker zal worden. Ouders die hun kinderen langer oplaten, zullen er enkel voor zorgen dat hun kind de volgende dag oververmoeid is. Zorg ervoor dat je kind 10-11 uur slaap per nacht heeft. Als je kindje te vroeg wakker wordt (voor 6 uur) is het waarschijnlijk een teken dat je kind te laat naar bd gaat, dus probeer hem dan een half uur of een uur eerder naar bed te doen.

Neem slaapbesluiten midden in de nacht

Midden in de nacht maak je als ouder de minst wijze besluiten als het om de slaap van je kindje gaat.De meeste voorkomende reactie en gemaakte fout is dat als je kind wakker wordt midden in de nacht, ouders het kindje bij hun in bed laten slapen. Ook zo ontstaan er een afhankelijkheid bij je kind. Ouders zorgen ervoor dat kinderen midden in de nacht vaker wakker worden en bij hun ouders willen slapen. Hou vol is het belangrijkste advies hier en geef niet toe aan dat wat op dat moment het makkelijkste lijkt. Op lange termijn is het echt beter dat je kindje in zijn eigen bed slaapt.

Papa en mama hebben een andere mening

Ouders moeten 1 front vormen als het aankomt op het verbeteren van het slapen van hun kind. Je moet het dus met elkaar eens zijn welke tactiek je hanteert. Iets van afwijking in de routines op detailniveau is niet zo erg, maar in de basis moeten jullie allebei de zelfde werkwijze hebben anders weet je kindje niet waar hij aan toe is.

Te snel opgeven

Het is nooit te laat op de slaapgewoonten van je kleintje te veranderen, maar ouders moeten geduld hebben. Snel resultaten verwachten is echter niet realistisch. Sommige ouders geloven ook dat slaapgewoonten die verkeerd zijn aangeleerd vanzelf wel weer verdwijnen, maar ook dat is niet waar. Bedenk je dat je je kindje maandenlang of misschien wel jarenlang door jou is aangeleerd om het anders te doen. Als je wilt dat je kindje bv weer leert alleen te slapen, dan moet je als ouders bereid zijn je hier minimaal 2-3 weken elke avond en nacht dedicated voor in te zetten. En onthoud die periode dat die investering uiteindelijk zichtbaar zal zijn!

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone