Smartphones maken baby’s niet slim

Smartphones maken baby’s niet slim verklaart een groep advocaten van de Federal Trade Commission in een klacht bij de overheid over mobiele apps die beweren baby’s te helpen leren. De Campagne voor een Commercial-Free Childhood heeft onderzoek gedaan naar Fisher-Price’s “Laugh & Learn” mobile apps en games, zoals “Baby’s First Puzzle.” De klacht behelst dat de ontwikkelaars van Fisher-Price proberen om ouders te laten denken dat apps meer educatief dan onderhoudend zijn. Het is eerste klacht bij de Federal Trade Commission (FTC) tegen de mobiele app-industrie als onderdeel van een bredere beweging richting bedrijven die verantwoordelijk zijn voor marketing claims over hun technologie om zeer jonge kinderen en hun ouders te beïnvloeden.”Alles wat we weten over hersenonderzoek en de ontwikkeling van het kind juicht het gebruik schermen om baby’s te voeden niet toe, integendeel,” zegt Susan Linn, directeur van FTC. Het onderzoek toont aan dat machines en beeld media een ineffectieve manier zijn van lesgeven. Wat baby’s nodig hebben voor een gezonde ontwikkeling van de hersenen is actief spel, creatief spel en face-to-face interactie.

De American Academy of Pediatrics ontmoedigt elk elektronischbeeldmateriaal voor baby’s en peuters jonger dan 2, terwijl het voor  de oudere kinderen moet worden beperkt tot één of twee uur per dag. Zij verwijst naar een studie die ontdekte dat het de taalontwikkeling van baby’s kan vertragen en waarschuwt dat er geen studies bestaan die een voordeel van het op jonge leeftijd bekijken onderbouwd. Elektronica is geen substituut voor menselijke interactie. De bedrijven die anders beweren zouden de wetten schenden door te beweren dat zij baby’s vaardigheden leren. Fisher-Price benadrukt bijvoorbeeld dat haar Laugh & Learn “Where’s Puppy’s Nose? ‘ app een baby over lichaamsdelen en taal kan onderwijzen.

Volgens het Pew Internet en American Life Project, bezit meer dan de helft van de Amerikaanse volwassenen een smartphone, terwijl ongeveer een derde van de volwassenen een tablet bezit. Met een stijgend aantal mobiele apparaten, zijn mobiele software applicaties geworden lucratieve geldmakers. Zelfs apps die gratis gedownload kunnen worden zullen vaak persoonlijke informatie verzamelen van een consument om die vervolgens te verkopen aan marketeers. De meeste van de Fisher-Price apps, bijvoorbeeld, zijn gratis, maar waarschuwen in hun privacybeleid dat “derden” informatie over het apparaat van een persoon voor eventuele marketingdoeleinden verzamelen.

De federale wet zegt dat reclame de consument niet mag misleiden en, in sommige gevallen, moet worden ondersteund door wetenschappelijk bewijs. In 2012 is de FTC -die waarheid-in-reclame wetten afdwingt – overeengekomen met de Campagne voor Commercial-Free Childhood dat de ontwikkelaar van “Your Baby Can Read” loog richting haar consumenten dat baby’s met de leeftijd van 9 maanden leerde lezen. Het bedrijf heeft uiteindelijk geschikt voor een bedrag van $ 185.000.000.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone