Nieuwsbrief

Evenementen

    Geen evenementen

Voorlezen heeft vooral positief effect op huilbaby

Uiteraard is voorlezen voor elke baby van belang baby’s, uit onderzoek van de universiteit van Lieden blijkt echter het effect het sterkst op prikkelbare baby’s die veel huilen. Heleen van den Berg promoveert met dit onderzoek aan de universiteit.

Kinderen met een dergelijk temperament hebben veel baat bij de wisselwerking met voorlezende ouders. Dit temperament kan worden omschreven als kinderen die veel huilen bij dagelijkse activiteiten als aan tafel zitten en naar bad gaan. ‘Deze gezamenlijke activiteiten leiden tot een negatieve interactie tussen de ouder en het kind’, zegt Van den Berg. ‘Ouders reageren hierdoor vaak heftig op of negeren hun kinderen juist meer.’ Voorlezen verbetert de interactie, blijkt uit het onderzoek.

Van den Berg keek voor haar onderzoek specifiek naar ouders die gebruik maakten van het BoekStart-project. Ouders ontvangen standaard drie maanden na de geboorte van hun baby een waardebon om een gratis koffertje met leesboekje bij de bibliotheek te halen inclusief een gratis babylidmaatschap. ‘Dit project blijkt goed te werken’, zegt Van den Berg: ‘Bij ouders die deelnamen aan het BoekStart-project was het resultaat dat in termen van woordenschat van het kind dit na zeven maanden duidelijk groter was dan bij ouders die hun kind niet voorlazen.’ De ouders vulden zelf op een formulier in hoeveel woorden hun kind kende.

De temperamentvolle kinderen gingen echter niet alleen het meest vooruit omdat zij al op jonge leeftijd werden voorgelezen. Wanneer dit niet gebeurde, bleven zij ook meer achter dan rustige kinderen. Huilbaby’s blijken extra gevoelig voor zowel de positieve als negatieve invloed van hun omgeving. Juist de ouders van snel huilende kinderen beginnen door het vele huilen vaak niet aan voorlezen.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email