Zo krijg je je kind aan het praten!

Tot nu toe, als je kindje nog klein is, is het hebben van een conversatie met je kind hoofdzakelijk eenzijdig. Maar pas op! Erkomt een spraak tsunami aan. Tussen de leeftijd van 2 en 3 jaar, gaan kinderen woorden veel sneller oppikken. Hier wat statistieken: met 2 jaar kennen de meeste kinderen 20 tot 200 woorden en met de leeftijd van 3 jaar loopt dat verder op tot wel 1000 woorden.

Peuters leren deze grote aantallen woorden niet in hun eentje aan, echter. “Ouders hebben een enorme impact op de taal- en spraakvaardigheden van hun kinderen,” zegt Janet Felice, taal en spraak patholoog en coördinator aan de Atlanta Speech School. Hoe meer je een kind aanmoedigt om te praten, hoe beter hij dat zal doen in de peuterklas/kinderopvang en daarna. “Wanneer kinderen starten op school, onderwijzers verwachten dat zij een vrij sterk vocabulaire hebben,” zegt Felice. “Als je kind niet een solide basis ontwikkelt als peuter, dan wordt het voor je kind best een worsteling om bij te blijven in de klas.”

Lezen met je kind is een van de beste manieren om je kind te leren praten, maar er zijn legio andere creatieve methodes om je kind aan te moedigen. Hieronder een aantal componenten die je kunt meenemen in je plan je kind op een leuke en niet frustrerende manier bij te leren.

A Articulatie

Hoewel het vocabulaire van je peuter zich in een razend tempo uitbreidt, heeft hij wel veel oefening nodig bij het duidelijk en goed uitspreken van woorden. Je kunt dit bijvoorbeeld oefenen door:

  • In de spiegel samen te oefenen: “Je kind leert woorden uit te spreken door te zien hoe jij je mond vormt als je spreekt,” zegt Megan Campbell, een taal en spraak patholoog in Corvallis, Oregon.
  • Gebruik tissues: “Dit helpt bij het laten uitblinken dat het uitspreken van medeklinkers”, says Felice. “Hou een tissue voor de mond van je kindje en laat hem bijvoorbeeld oefenen met de medeklinker P, je kindje zal het grappig vinden dat de tissue beweegt wanneer hij de letter goed uitspreekt.”
  • Pindakaas: Ja echt, doe een lepel pindakaas achter de voortanden van je kindje (die hiervoor natuurlijk niet allergisch moet zijn) en vraag je kindje de pindakaas aan te raken met het puntje van zijn tong. “Vertel je kindje dat dit de plek is waar hij zijn tong moet plaatsen als hij woorden zegt die beginnen met de letter D en T,” zegt Campbell.

B (Verder) opbouwen van het vocabulaire

Het opbouwen van het vocabulaire van je kind doe je simpelweg door gedurende de dag te vertellen wat er gebeurt  (“nu doe je je slippers aan je voet”). Zo krijgt je kindje veel nieuwe woorden te horen. Probeer nieuwe woorden ook te herhalen, zodat het blijft hangen in het geheugen van je kind. (“Wauw, deze bal waar we mee spelen is groot!” “Zie je de auto aan de overkant van de straat? Kijk hoe groot die is.”). Als je kind echter niet een nieuw woord direct oppikt of op de juiste manier gebruikt, raak dan niet in paniek. Sommige peuters moeten bepaalde woorden of zinnen vaker horen voordat deze permanent onderdeel worden van hun vocabulaire. Wees verder beschrijvend. Benoem niet alleen hoe een object heet, maar beschrijf deze uitgebreid aan je kind. Praten over hoe iets eruit ziet, voelt of smaakt is een makkelijke manier om nieuwe woorden te introduceren en de creativiteit van je kind te stimuleren. Als je bijvoorbeeld bij de supermarkt bent met je kind kun je een appel oppakken en zeggen, “Deze appel is rond en rood. Laten we hem voelen: wauw de schil is zo zacht.” En vraag dan je peuter om iets anders in de supermarkt te beschrijven. Voeg tot slot nieuwe woorden toe aan de woorden die je kind al gebruikt om zijn vocabulaire verder op te bouwen. Zo kun je bijvoorbeeld de enkele woorden uitbreiden tot korte zinnen. Als hij zegt ‘kat’, zeg dan “Ja, dat is een kat! Het is een zwarte kat!” zegt Kathleen Considine, manager van de spraak pathalogen afdelingen bij het Akron Children’s Hospital, in Ohio. Je kunt je kind ook stimuleren om zelf een zin op te bouwen door hem te vragen, “Wat is de kat aan het doen?”

C Begrip
Voordat kinderen kunnen praten, moeten ze eerst begrijpen hoe woorden gebruikt kunnen worden en dat woorden symbool staan voor objecten en acties. Om dit begrip te ontwikkelen kun je je kind simpele instructies geven zoals, “Pak de bal maar van de grond en gooi hem naar mij” en “Buk naar beneden en raak je tenen aan.” Als je kind de leeftijd van een peuter heeft bereikt, dan zou hij in staat moeten zijn om tweestaps opdrachten op te volgen, zegt Mellisa Essenburg, een spraak en taal patholoog uit San Diego. Een andere mogelijkheid is dat je een speelgoedje verstopt en je kindje eenvoudige instructies geeft om het te vinden, zoals, “Kijk achter de rode stoel” of “Het ligt op één van de keukenstoelen” Als je kind wat ouder is, kun je vragen aan je kindje om iets te verstoppen en jou instructies te geven.

D Demonstratie

Hoe meer woorden je kind hoort, hoe beter hij deze zal leren en gebruiken. Voorkom echter dat je de conversaties met je kind gaat overheersen. Zorg ervoor dat je kindje genoeg eigen spreektijd heeft met bovengenoemde tips. Stimuleer hem om zelf te spreken. Plan verder meer playdates. Wanneer je peuter andere kinderen van zijn leeftijd hoort praten, dan is dat heel inspirerend. Daarbij is het belangrijk dat je peuter zijn spreekvaardigheden oefent met zijn gelijken.

Neem deze tips ter harte en weet dat je alles wat je kindje vertelt wanneer hij rond de 3 jaar oud is grotendeels zult begrijpen. Je kindje zal steeds beter leren communiceren met jouw ondersteuning.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone