By: David Robert Bliwas

Al kinderen onderwijzen op de kinderopvang is risicovol

Op de kinderopvang van kinderen ligt –  gebruikmakend van verschillende lesmethodes – steeds meer druk op het geven van onderwijs. Dit blijkt echter niet perse goed te zijn voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Integendeel: bij kinderen op een te jonge leeftijd teveel focus leggen op cognitieve vaardigheden zitten risico’s. Dit licht Eugénie de Bresser toe in een opiniestuk van het NRC, zij is directeur van SKS Alles Kids, een kinderopvangorganisatie.

Volgens De Bresser is het kinderbrein op peuter- en kleuterleeftijd vooral ontvankelijk voor het leren van executieve vaardigheden. Executieve vaardigheden zijn vaardigheden als concentreren, vasthouden van aandacht, plannen en het weerstaan van verleidingen. Ook wel zelfsturing genoemd. De nadruk ligt bij het inrichten van onderwijs in de kinderopvang echter vooral op cognitieve leerdoelen zoals rekenen en taal. Waarna getoetst wordt hoe kinderen op deze leerdoelen scoren.

De Bresser verbaast zich erover dat er niet gesproken wordt over de risico’s van deze cognitieve aanpak bij jonge kinderen. Ouders, politici en bestuurders lijken niet op de hoogte van het negatieve effect van te vroeg leren. De Bresser geeft aan dat het kinderbrein van peuters en kleuterser volgens neurowetenschappers nog niet aan toe zijn. Volgens haar is de ontwikkeling van zelfsturing belangrijker voor schoolprestaties dan IQ en/of sociale klasse.

Eerder al trokken twee directeuren van kinderopvangorganisaties aan de bel over de verschoolsing van kinderopvang. Zij waren van mening dat kinderen vanuit observatie aangereikt moeten krijgen waar ze behoefte aan hebben. Het kind hoort centraal te staan, niet de peutertoets.

Volgens De Bresser is er nog een nadeel van toetsing. Het verstoort volgens jaar het vrije spel van peuters en kleuters. Ook hierbij baseert zij zich opnieuw op wetenschappelijk onderzoek. ‘Voorwaarde voor leren bij peuters en kleuters is dat het ‘spelgestuurd’ moet zijn: met een positieve emotie, met eigen aanpassingsmogelijkheden en vooral met plezier. Dat spel moet je niet verstoren met toetsen of druk op resultaten.’

Als kinderopvangdirecteur wil ze zodoende stelling nemen tegen de in toename van onderwijs binnen de kinderopvang. En richt zich tot ouders en beleidsmakers die volgens haar beter geïnformeerd moeten worden.

Leuk of Interessant? Deel het!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone